Stichting Vliegeniersmonument Giessenlanden WO2

Airmen Monument Foundation Giessenlanden WW2

Één van de Duitse piloten die door de luchtleiding van de Duitse radar naar de formatie van Halifax bommenwerpers wordt gedirigeerd is Oberfeldwebel Karl-Heinz Scherfling. Rond 01:00 uur stijgt hij op van Luftwaffe basis Leeuwarden in zijn Messerschmitt Bf 110-G4 en zet koers naar het rivierengebied.

Om 01:26 krijgt Scherfling de Halifax JB801 in het vizier en valt de bommenwerper aan met zijn 20mm kanonnen. De Halifax laat zijn bommenlast vallen om meer snelheid en manourvreerbaarheid te hebben in het gevecht maar het mag niet baten, de Halifax wordt neergeschoten en komt bij Peursum/Giessenburg neer waarbij de gehele bemanning omkomt. De dag erop bezoeken Luftwaffe soldaten, waarschijnlijk van het radar station bij Schoonrewoerd, het wrak en laten zich op de foto zetten. Ze laten de lokale fotograaf Kroon de foto's ontwikkelen, deze is zo slim om ook exemplaren voor zichzelf af te drukken. Ook wordt een seinpistool uit het wrak gehaald maar meer kan niet worden meegenomen aangezien de Duitsers al snel ter plekke waren

Warrant Officer Peter Horrocks. Piloot van de JB801. Hij was 21 jaar oud toen hij omkwam.

Voor de overige vijf bemanningsleden zijn nog geen fotos beschikbaar:

 

Sergeant Wyndham Hadrian Harries Flight Boordwerktuigkundige 21 jaar oud

 

Flight Officer Charles Douglas Alexander Hosken Navigator Royal Canadian Airforce 22 jaar oud

 

 

Sergeant Arthur Stanley Jelfs Bommenrichter 29 jaar oud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St Nicholas Kerk, Kings Norton waar de plaquette Arthur Jelfs 3e naam rechts

hangt

 

 

 

Sgt Jack Chaplin Radio Operator

 

Sgt Geoffrey Bowden boordschutter 20 jaar oud

 

Allen begraven op de Algemene Begraafplaats Rotterdam Crooswijk

St Nicholas Church, Kings Norton. Courtesy of Claire Simpson

Halifax II JB801- 78 Squadron RAF Bomber Command

Het zijn drukke weken voor Halifax JB801 en bemanning in Juli 1943.Op 3 Juli een missie naar Keulen, 9 Juli een missie naar Gelsenkirchen en dan op 13 Juli een missie naar Aken. Rond 23:00 maakt de zevenkoppige bemanning van de Halifax bommenwerper JB801 zich klaar om te vertrekken van hun basis Breighton in Yorkshire, Engeland. Het doel die nacht is het spoorwegemplacement van Aken in Duitsland. Om 23:33 stijgt de bommenwerper met piloot W/O Peter Horrocks op en samen met 17 andere Halifax bommenwerpers wordt koers gezet naar Duitsland.

National Archives Kew
National Archives Kew
National Archives Kew

3 Juli Keulen

9 Juli Gelsenkirchen

13 Juli Aken

National Archives Kew
National Archives Kew

Foto genomen na de aanval op Aken in de nacht van 13/14 Juli. De stad brand nog steeds 8 uur na de aanval. 8 grote industrieterreinen werden zwaar beschadigd net als het stadhuis, de kathedraal, politiebureau, gevangenis, postkantoor, twee kazernes en een voedseldepot van de wehrmacht.

Al snel wordt de formatie bommenwerpers op weg naar het doel door Duitse radars opgepikt en worden Duitse nachtjagers naar de formatie gedirigeerd om de bommenwerpers te onderscheppen. Één van deze radars staat bij Schoonrewoerd met de codenaam "Gorilla".

"Würzburg" Duitse radar

Stichting Berging Halifax

Midden, Oberfeldwebel Karl-Heinz Scherfling

Fundamenten van de radar bij Schoonrewoerd

Duitse Luftwaffe soldaten bij het wrak van Halifax JB801

Foto met dank aan Arjan Wemmers

Seinpistool uit het wrak van de Halifax JB801

Interieur Halifax van Yorkshire Airmuseum. Foto's met dank aan Ian van www.aircrashsites.co.uk

Duiven

 

Als 4 jarig jongetje ging dhr. H van Holten kijken bij het wrak van de JB801 die in de nacht was neergekomen.Hij herinnert zich verkoolde lichamen van de bemanningsleden maar wat hem nog het meest bijstaat is dat de Duitsers de in het wrak aanwezige postduiven eruit haalden en allemaal de kop omdraaiden. Voor een vierjarige een vreselijke ervaring.Dit was een zinloze aktie van de Duitsers aangezien de bemanning allemaal omkwamen en geen bericht meer konden sturen.

 

Veel Britse bommenwerpers hadden postduiven aan boord die in geval van nood voorzien van een bericht losgelaten werden om zo terug naar de basis te vliegen. Bijna 250.000 postduiven werden in de Tweede Wereldoorlog hiervoor gebruikt

 

 

 

Vlieger en Postduiven. Bron war44.com

Een Canadees bemanningslid van een bommenwerper met twee postduiven in speciale schokbestendige hokjes. De postduiven waren met name bedoeld na noodlandingen op zee of land. De bemanning schreef dan de lokatie op waar men neer kwam in de hoop dat redding zou volgen. De beroemdste postduif was wel "Royal Blue" die voor de oorlog in het bezit was van Koning George VI maar die werd overgeplaatst naar de RAF Pigeon Service. De duif kreeg de Dickin medaille voor dapperheid toen hij 190km vloog van een neergekomen vliegtuig naar de basis. In totaal kregen 32 postduiven deze medaille.

Foto door Joseph Kroll

Dickins medaille voor Royal Blue

De bemanning

Sergeant Richard William Rouse, schutter aan boord van de JB801. Hij was 19 jaar oud toen hij omkwam

Australische militaire krant

Na de missie, het in en uit rapport, te zien hier piloot Horrocks en de canadese navigator Hosken. Beide missing en dus "out"

De lokatie waar JB801 neerkwam.

De drie missies in Juli met wisselende samenstelling van bemanning